The dawn of italian opera in romantic Brazil and the digression of Giuseppe Galletti

Authors

Keywords:

opera, nineteenth century, Brazil, lyric seasons

Abstract

After a prolonged hiatus, Brazil reacquainted itself with the operatic genre in the first years of the reign of Pedro II, when a group of singers led by bass Giuseppe Galletti arrived in Rio de Janeiro in December 1843. Hired by the society that managed the agenda of the Teatro São Pedro de Alcântara, the group began annual opera series in the capital of the empire, with the help of new names that were added to the cast. Part of these, led by Galletti, left Rio de Janeiro and went to premiere the seasons of Italian romantic opera in other Brazilian capitals, such as Recife, São Luis and Belém, in 1845, with different but important consequences for the establishment of a operatic circuit in the country.

Author Biography

  • Márcio Páscoa, Universidade Estadual do Amazonas

    Professor Associado da Universidade do Estado do Amazonas, onde atua na Graduação em Música e no Programa de Pós-Graduação em Letras e Artes (ME e DO), sendo também coordenador do Laboratório de Musicologia e História Cultural e diretor da Orquestra Barroca do Amazonas, com a qual gravou 5 CDs e 1 DVD, tendo se apresentado em dezenas de cidades do Brasil, Portugal, Espanha, Itália e França. Possui diversas publicações de livros, coletâneas e artigos, em português e inglês, no Brasil e no exterior, tendo ainda organizado publicações diversas. Restaurou diversas óperas de autores brasileiros e europeus dos séculos XVIII e XIX. É bolsista de produtividade em pesquisa pelo CNPq.

References

Livros:

Collezione Teatrale ossia Scelta Raccolta di componimenti tragici, comici e drammatici d’autori italiani e stranieri. Roma: Angelo Ajani, 1829, Anno II, Tomo VIII.

Salles, Vicente. Épocas do Teatro no Grão Pará. Belém: Secult, 1995.

Periódicos:

Correio Mercantil. Salvador, 1844.

Correio Oficial da Província do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1843.

Diário de Pernambuco. Recife, 1844-1845.

Il Corriere dei Teatri. Milão, 1839. [continuador d’Il Censore Universale dei Teatri]

Il Pirata: giornale di letteratura, belle arti e teatro. Milão, 1847.

Jornal do Commercio. Rio de Janeiro, 1840-1844.

L’Italia Musicale: giornale artístico letterario. Milão, 1850.

O Archivo. São Luis, 1846.

Publicador Maranhense. São Luis, 1845-1846.

Treze de Maio. Belém, 1845-1847.

Published

2025-08-12

How to Cite

Páscoa, Márcio. 2025. “The Dawn of Italian Opera in Romantic Brazil and the Digression of Giuseppe Galletti”. Revista Brasileira De Musicologia 1 (August): s2e005. https://rbmus.abmus.net.br/index.php/seer/article/view/16.