The teaching/learning Music History in Brazil

background, problems and proposals

Authors

Keywords:

music history, teching and learning, Brazil

Abstract

This article discusses the situation of History of Music in Brazilian universities in the twenty-first century. The text begins with a survey about its decline, in terms of importance, in the context of secondary and tertiary studies in Western countries during the twentieth century. It also includes a discussion about the Brazilian situation regarding teaching (and learning) of History of Music and some of its most relevant intrinsic and extrinsic problems. Such issues, as this analysis will show, emerged both from within the discipline’s premises as well as from political, economic, and cultural forces. Finally, some possible alternatives are proposed to highlight the enormous challenges that its complete elimination from academic curricula in music education could lead to.

Author Biography

  • Pablo Sotuyo Blanco, Universidade Federal da Bahia

    Docente e pesquisador da Universidade Federal da Bahia (UFBA) onde também obteve seu doutorado em 2003, é um dos iniciadores de diversos projetos nacionais relacionados à documentação relativa à música, incluindo o estabelecimento do Repertório Internacional de Iconografia Musical no Brasil (RIdIM-Brasil) do qual é atualmente o presidente, do capítulo nordestino do Repertório Internacional de Fontes Musicais no Brasil (RISM-Brasil) e integrante pro tempore do Comité Gestor interino da filial brasileira da Associação Internacional de Arquivos, Centros de Documentação e Bibliotecas de Música (IAML-Brasil). Coordena o Acervo de Documentação Histórica Musical (ADoHM) da UFBA (https://adohm.ufba.br/site/) e presidiu a Câmara Técnica de Documentos Audiovisuais, Iconográficos, Sonoros e Musicais (CTDAISM) do Conselho Nacional de Arquivos (CONARQ) em representação da UFBA entre 2015 e 2019. Ativo compositor e musicólogo, tem publicado amplamente a sua produção científica sobre música e iconografia musical no Brasil e no exterior. Atua na área de Música com ênfase em Musicologia Histórica, Teoria e Análise Musical, e Ciência da Informação aplicada em documentação musical.

References

Andrade, Mário de. “Oração do paraninfo.” In Aspectos da música brasileira. 4a ed. Belo Horizonte: Vila Rica, 1991.

Androutsos, Polyvios. “The importance of teaching Music History: philosophy, curriculum issues, teaching approaches, applications in different educational settings and its social incidences.” In Actas del I Congreso de Escuelas de música de Euskal Herria (December 2000): 17–33.

Bianconi, Lorenzo. “ISME and the Twilight of History.” In Musica Docta: Rivista digitale di Pedagogia e Didattica della musica 6 (2016): 39–49.

Bispo, Antonio Alexandre. Brasil/Europa & Musicologia. Köln: Akademie Brasil-Europa für kultur-und Wissenschaftswissenschaft, 1999.

Brasil, Ministério da Justiça e Negócios Interiores. Relatório apresentado ao Presidente da República dos Estados Unidos do Brasil pelo Ministro... Dr. João Luiz Alves. Junho de 1924. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1924.

Briscoe, James R. “Conference Report: I Simpósio internacional para a pedagogia da História da Música/International Symposium for Music History Pedagogy. Universidade de São Paulo, August 4–7, 2010.” Journal of Music History Pedagogy 1, n. 2. (Spring 2011): 183–88.

Castagna, Paulo. “Dificuldades, reflexões e possibilidades no ensino da História da Música no Brasil do nosso tempo.” Arteriais 1, n. 1. (fev 2015): 147–57.

——. “História da Música como oportunidade para o Desenvolvimento Humano.” In Anais do XXI Congresso da ANPPOM. Uberlândia: Instituto de Artes da Universidade Federal de Uberlândia (2011):512–17.

Corrêa, Antonor Ferreira, e Maria Westvall. “Aprendizagem Intercultural por meio de Imersão Musical.” Música em Perspectiva 7, n. 2 (2014): 84–100, http://revistas.ufpr.br/musica/article/view/41505

Drucker, Peter. The Effective Executive. Saint Louis, USA: Routledge, 1988.

Freire, Vanda Lima Bellard. “A História da Música e a Formação do Músico.” In Convegno La Ricerca Per La Didattica Musicale Proceedings, 102–107. Bologna: SIEM, 2000.

——. “Currículos, Apreciação Musical e Culturas Brasileiras.” In Anais do III Encontro Regional Sul da ABEM. Florianópolis: UDESC, 2000. http://abemeducacaomusical.com.br/congressos_realizados_ver.asp?id=51.

——. “Musical como recurso para construção de conhecimento musical.” In Anais do XIII Encontro Nacional da ANPPOM: Música no século XXI: Tendências, Perspectivas e Paradigmas, vol 3. Belo Horizonte: UFMG, 2001: 561–566.

Guanabarino, Oscar. “Artes e Artistas, Instituto Nacional de Música.” O Paiz, 05/04/1893: 3.

——. “Artes e Artistas, Conferencia musical.” O Paiz, 22/07/1907: 3. Hikiji, Francirosy Satiko Gitirana. “A música e o risco. etnografia da performance de crianças e jovens participantes de um projeto social de ensino musical.” Cadernos de campo 15, n. 14/15 (2006): 267–69.

Hildreth, John, & David Zuschin. “Developing the Listening Mind. The iPod as an Educational Technology for the Study of Music. Learning to Hear History.” Apple Learning interchange Academic Intersections, N.1(Fall 2007). Disponível em: https://www.radford.edu/~jhildret/nmc/listeningmind/listening_mind.pdf. Acessado em 23 mai 2010.

Hoffer, R. Charles. Teaching music in the Secondary Schools. Belmont, California: Wadsworth Publishing, 1964.

International Society for Music Education. Declaration of Beliefs. 1994. Accepted by the ISME Board on July, 1994, in Tampa, FL, USA.

Lawrence, Ian. Teaching the History of Music, In Music Education Review, London/Chappell, v. I (1977): 101-109.

Martins, João Paulo Capelli e Luiz Antonio Slongo. “The Digital Music Market: a study of Brazilian consumers’ behavior.” Revista Brasileira de Gestão de Negócios, Review of Business Management 16, no. 53 (October–December 2014): 638–57. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbgn/v16n53/en_1806-4892-rbgn-16-53-638.pdf

Niecks, Friedrick. “The Teaching of Musical History.” Proceedings of the Musical Association, 26th Session (1899–1900): 161.

Oliveira, Maria Helena Mourão Alves. “A leitura do universitário: estudo comparativo entre os cursos de engenharia e fonoaudiologia da PUCCAMP.” Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 1993.

Published

2025-08-12

How to Cite

Sotuyo Blanco, Pablo. 2025. “The Teaching Learning Music History in Brazil: Background, Problems and Proposals”. Revista Brasileira De Musicologia 1 (August): s2e004. https://rbmus.abmus.net.br/index.php/seer/article/view/15.