The reception of Saint-Säens in Brazil

Authors

Keywords:

Saint-Saëns, reception, Brazil, Arthur Napoleão, Henrique Oswald

Abstract

Camille Saint-Saëns made two trips to Brazil, in 1899 and 1904. These visits can be followed in some detail, principally through correspondence and the press. Unsurprisingly, he was received amid great acclaim during both visits, the first being to both Rio de Janeiro and São Paulo, the second just to Rio. We can, however, go considerably further than merely documenting his visits, by contextualising them within the broader reception of his music. An analysis of the Brazilian press reveals many interesting features and some perhaps unexpected ones. In particular, we learn of the importance of original works and arrangements for two pianos, such as the Variations sur un thème de Beethoven (originally for two pianos) or Danse Macabre (arrangement), the first work to be given in Brazil (1879). Samson et Dalila was premiered in Rio in 1898. The film L’assassinat du duc de Guise was screened with his music in 1909. Even after the composer’s death, his works remained popular, with the Brazilian première of Le carnaval des animaux in São Paulo, in 1929. This article also makes reference to a few smaller works published in Brazil and the composer’s activities off-stage, including his love of nature.

Author Biography

  • David Cranmer, Universidade Nova de Lisboa

    Musicólogo anglo-português, é membro do CESEM (Centro de Estudos da Sociologia e Estética Musical), na Universidade NOVA de Lisboa, e do laboratório de pesquisa interuniversitária IN2PAST. Cofundador e coordenador do Caravelas – Núcleo de Estudos da História da Música Luso-Brasileira (2008-presente). Graduado (Música) da Universidade de Cambridge (Sidney Sussex College), 1976; mestrado (Música, ramo de Musicologia) da Universidade de Londres (King’s College), 1977; doutorado da Universidade de Londres, 1997, com a tese Opera in Portugal 1793-1828: a study in repertoire and its spread. Desde 1981 que reside em Lisboa. Foi docente do Departamento de Ciências Musicais, da NOVA-FCSH desde 2003 até à sua aposentação, em 2023. Os seus diversos interesses de pesquisa incluem a música em Portugal e no Brasil desde o século XVIII até inícios do século XX, a catalogação de arquivos e bibliotecas musicais, o compositor luso-brasileiro Marcos Portugal, e Camille Saint-Saëns. Nos últimos anos deu início a um projeto pessoal sobre Béziers (França) e as Fêtes des Arènes (1898-1926). É autor de, entre outros livros, Música no D. Maria II: catálogo da coleção de partituras (2015), Peças de um mosaico: temas da história da música referentes a Portugal e ao Brasil (2017) e coordenador das monografias Marcos Portugal: uma reavaliação (2012) e (com Paulo de Tarso Salles) Heitor Villa-Lobos (1887-1959) and Europe (em preparação). É organista titular da Saint George’s Church, Lisboa (Igreja Anglicana) desde 1982. Deu recitais de órgão em Inglaterra, França e no Brasil, para além de diversas cidades portuguesas. É igualmente pianista, tendo atuado ultimamente, a quatro mãos, com o pianista venezuelano Alejandro Reyes Lucero.

References

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Jornais (consultados online, pela Hemeroteca Digital Brasileira):

Commercio de São Paulo (São Paulo, SP)

Correio da Manhã (Rio de Janeiro, RJ)

Diario do Maranhão (São Luiz, MA)

Diario de Pernambuco (Recife, PE)

Diario Nacional (São Paulo, SP)

Estado do Pará (Belém, PA)

A Federação (Porto Alegre, RS)

Gazeta de Notícias (Rio de Janeiro, RJ)

O Jornal (Rio de Janeiro, RJ)

Jornal do Commercio (Manaus, AM)

Jornal de Noticias (Salvador, BA)

Jornal do Brasil (Rio de Janeiro, RJ)

Jornal do Recife (Recife, PE)

A Noticia (Rio de Janeiro, RJ)

Pacotilha (São Luiz, MA)

O Paiz (Rio de Janeiro, RJ)

O Pharol (Juiz de Fora, MG)

A Provincia (Recife, PE)

A Republica (Curitiba, PR)

A Tribuna (São Paulo, SP)

Published

2025-08-12

How to Cite

Cranmer, David. 2025. “The Reception of Saint-Säens in Brazil”. Revista Brasileira De Musicologia 1 (August): s2e002. https://rbmus.abmus.net.br/index.php/seer/article/view/12.